Summa sidvisningar


Jag heter Gerd

12 april 2013

Sveriges officiella järnvägsmuseum

 En trevlig utflykt under påskhelgen

Vi har ju tidigare skrivit om vårt besök på Sveriges flygvapenmuseum i Linköping och vi vill, ännu en gång, slå ett slag för detta fantastiska museum - har du inte varit här, så styr kosan hit när du har tid och lust !

Ett annat museum som vi inte har besökt tidigare är Sveriges officiella järnvägsmuseum, som ligger vid den södra infarten till Gävle. Eftersom vi inte hade några planer inför påskhelgen, så ringde jag (Gerd) till Scandic Hotel Väst strax norr om Gävle och bokade ett dubbelrum för några nätter.
Vi startade i "ottan" på fredag morgon och kom upp till Gävle redan vid 11-tiden på förmiddan och fick checka in direkt vid ankomsten till hotellet. Eftersom vi planerat in ett pubbesök på eftermiddan inne i Gävle (då råder ju körförbud i egen bil...), så tog vi bussen (hållplatsen ligger endast 100 meter från hotellet) in till Gävle centrum och bytte buss för vidare befordran ut till järnvägsmuseet - en resa på cirka 20 minuter totalt. Till skillnad från i Stockholm och Södertälje kan man här i Gävle betala sin bussresa med kort - det borde fler bussbolag erbjuda tycker vi !
Scandic Hotel Väst i Gävle.

Busshållplatsen ligger strax intill hotellet.

Vid entrén möts man av ett stort antal glasmontrar som denna med modeller av tåg och vagnar som rullat på våra järnvägar i Sverige.

Den här modellen av tåg kommer vi båda mycket väl ihåg.

Upplyft och nedlägg - det var väl några år sedan vi brukade dessa uttryck...

Ett lok som tillverkades under åren 1866-1916.

En 3:e klassvagn från år 1866...

...ser inte så där värst bekväm ut att åka i...

Den första typen av järnvägslok vid SJ.

Observera att smöret var dyrare än brännvinet !

Tänk så allt har förändrats på så förhållandevis kort tid - en tågresa i 60-80 km/h eller en flygresa i nästan 1.000 km/h.

Dåtidens absolut lyxigaste sätt att resa på - i en privatägd järnvägsvagn.

Det var bara Bromsaren som hade sämre betalt.

I 2:a klass hade man t.o.m. gardiner vid fönstren - det fanns inte i 3:e klass.

Ibland var man tvungen att övernatta för att vänta på anslutande tåg till annan destination - så här såg det ut inne i restaurangen på Bollnäs Järnvägshotell - tjusigt värre !

En stor sensation på den tiden - idag kan vi (dock ej i Sverige) åka tåg i uppåt 500 km/h.

En hel del gjordes för att utöka säkerheten på vårt järnvägsnät även på den tiden.


Vilken sensation - tänk att kunna äta middag ombord på ett rullande tåg och det även för 3:e klass passagerare, men i mån av plats...

Mäktiga män på den tiden - stinsen hade i stort sett samma lön som en läkare på denna tid !

Ett stort lyft för passagerartrafiken till kontinenten blev införandet av tågfärjor trots stor tvekan hos vissa beslutsfattare.

Observera att priset för brännvin börjar närma sig priset för smör...






Vilken service - tänk att kunna få köpa lektyr med sig på resan och pastiller att suga på och en läskedryck att få läppja på under resan - vilken service...

Nu har löneläget förändrats något - tidigare hade en lokförare och en underläkare i stort sett lika lön. Till och med folkskoleläraren har dragit ifrån.
Brännvinet har börjat "skena iväg"...nu är det mycket dyrare än ett kilo smör...
Tiderna förändras verkligen i slutet på 50-talet och början på 60-talet !
Redan på 50-talet försöker SJ möta hotet från privatbilismen - en hård nöt att knäcka...

En gammal trotjänare står uppställd utanför järnvägsmuseets entré - ett lok som vi båda mycket väl kommer ihåg från vår gröna ungdom.


Vad tyckte vi då om Sveriges officiella järnvägsmuseum ?
Jo, ett tips från oss till er som inte vare sig sett detta museum eller Flygvapenmuseet i Linköping är att först besöka detta museum i Gävle och därefter besöka Flygvapenmuseet.
Varför ? Jo, helt enkelt därför att Flygvapenmuseet är så överlägset detta järnvägsmuseum på alla sätt - ljuset och ytorna i utställningshallarna, mängden objekt att titta på, informationen om resp. objekt. Allt är bättre i Linköping - inte så att vi på något sätt ångrar att vi åkte hit utan bara därför att järnvägsmuseet är litet och en aning påvert. Mycket intressant och lärorikt att besöka, men ett par nummer mindre mot flygvapenmuseet. Om man först besöker järnvägsmuseet och därefter flygvapenmuseet så blir det rätt på något sätt - svårt att förklara men detta är vår ståndpunkt.

Vår helg i Gävle avslutades med shopping och god mat och ett besök i det nya bostadsområdet som byggts upp vid vattnet där Gavleån rinner ut - säkert ett mycket trivsamt område att bo i alldeles intill vattnet.

 

4 kommentarer:

  1. Hej! Bra med lite tips. Alltid kul att ha lite speciellt att gå och göra och se på då man är ut och rullar. Tackar för att man fick kika in.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är trevligt att besöka dessa båda museum och då speciellt Flygvapenmuseet i Linköping - som "bonus" besökte vi Cloetta fabriken, som ligger i närheten, och därifrån kommer man ju inte utan ett par kilo choklad... Här handlar man till "outlet"-priser !

    SvaraRadera
  3. Verkar vara värt att åka en sväng norrut till Gävle och besöka detta museum. Är förtjust i alla former av tekniska museer men flyg ligger mig varmast om hjärtat. Har besökt många bilmuseer men tror inte att någonsin varit på ett järnvägsmuseum. Har dock sett en hel del tåg på blandade museer. Får nog prioritera järnvägen nu, lär ju också finnas något järnvägsmuseum i Ängelholm, kanske kan börja med det. Ha det, 3M

    SvaraRadera
  4. Det tycker vi att ni ska göra när ni åker norrut någon gång. Vi är också mycket intresserade av besök i tekniska museer och även i sjöfartsmuseer.

    Pricken över i:et är def. ett besök på "Musée National de l´Automobile de Mulhouse" - det mest fantastiska museum vi någonsin besökt beläget i staden Mulhouse nära vinområdet Alsace i norra Frankrike. Här finns bilar, bilar och åter bilar plus ett stort antal flygplan och stridsvagnar.
    Det finns bl.a. en avdelning med åtskilliga Bugatti bilar i detta fantastiska museum !!!

    Må så gott alla tre !

    SvaraRadera