Summa sidvisningar

Jag heter Gerd

19 april 2015

Från södra till mellersta och därefter till norra Frankrike

I fredags, den 17/4, lämnade vi ställplatsen i Palavas Les Flotes, som ligger strax sydost om Montpellier, och fortsatte vår färd norrut och landade i en av våra favoritorter i Frankrike - i Bourgogne vinernas huvudort - den lilla staden BEAUNE.
I Beaune finns det en ställplats, men den är inte mycket att hurra över så vi tar alltid in på Camping Les Cent Vignes och det tycker vi att du också ska göra när du kommer hit !
När man anländer till receptionen på denna camping, så möts man av stora leenden från personalen - snacka om att vara serviceinriktade - vi har visserligen bott ett stort antal gånger på denna camping, men även den andra gången vi kom hit, så möttes vi av en välkomsthälsning som heter duga - personen i receptionen hälsar "Herr och Fru"... välkomna tillbaka. Hur kan det då gå till ?
Jo, man noterar husbilens reg.nr. och slår in detta på datorn och vips... så har man koll på vilka som just anlänt. Men om man har bytt husbil, ja, då kör det ihop sig...
Direkt innanför entrén och bommen till campingen ligger restaurangen - här köper man t.ex. färskt bröd och yoghurt på morgonen, men framför allt äter man mycket gärna middag här. Tänk dig att kunna beställa en avsmakningsmeny på 5-7 rätter och det på en camping - svenska campingar, om så 5-stjärniga, släng er i väggen med era söndergrillade biffar...!

Skälet eller snarare skälen till att vi övernattade en natt här i Beaune på väg norrut är DELS denna fantastiska butik i centrum av Beaune - hela affären är en enda STOR orgie i ostar...
...och DELS denna vinbutik belägen endast några hundra meter från ostbutiken. Här kan man i lugn och ro botanisera bland hundratals olika Bourgogneviner och i tillägg, så är ägaren mycket intresserad av whisky och han är dessutom mycket kunnig i ämnet så det är verkligen en fröjd att passa på och köpa lite dyrare och bättre whisky i just denna butik - Nicolas !
Adressen till denna camping i BEAUNE är:
10, rue Auguste Dubois
F-21200 Beaune
(vi anger postnumret därför att det finns flera Beaune i Frankrike...)

Från BEAUNE i mellersta Frankrike styrde vi sedan kosan ytterligare en bit norrut och ankom till vindistriktet ALSACE i norra Frankrike igår, lördag den 18/4, och då närmare bestämt till byn RIBEAUVILLE i mellersta Alsace.
Vi brukar alternera mellan just Ribeauville och grannbyn Riquewihr och i båda byarna finns det utmärkta campingar - en i var by. Ställplatserna i dessa båda byar lämnar vi därhän - trångt och trist !
Dessa båda byar ligger ganska precis mitt emellan Mulhouse i södra delen av Alsace och Strasbourg i den norra delen - däremellan är det endast 95 km.
Denna camping i Ribeauville, Camping Pierre de Coubertin, har vi gästa många gånger och vi trivs alltid lika bra här.
Adressen hit är:
23, rue Landau
F-68150 Ribeauville
(samma fenomen som i Beaune - det finns flera Ribeauville i Frankrike, så därför lägger vi även in postnumret)
Att kunna få köpa nybakat bröd på morgonen på en camping eller en ställplats tycker vi är "kultur" på hög nivå - dessvärre ganska sällan förekommande i Sverige. På denna camping hämtar man sitt bröd i källaren i detta hus intill receptionen.
När vi ankom till campingen i strålande solsken och 22-gradig värme, så fick vi besked om att det regnat väldigt mycket här i Alsace området den senaste tiden och campingvärden var bussig och lät oss parkera intill ett större servicehus som inte öppnar förrän i högsäsong och här står vi på fast mark utan risk att fastna.
 Efter det att vi installerat oss på campingen promenerade vi bort till den stora livsmedelsaffären, som ligger 600-700 meter från campingen och på väg dit passerade vi detta underbart vackra blommande träd.
Idag var det extra trevligt att komma tillbaka från en liten shoppingtur i denna fantastiska livsmedelsaffär - när vi kom tillbaka till husbilen, så väntade Storkis på oss. I just Alsace området finns det gott om storkar och efter en kort stund kommer en kompis till just denna stork och landar alldeles intill husbilen !
När vi så idag, söndag den 19/4, promenerade in den korta biten in till centrum här i Ribeauville så såg vi ett flertal storkbon på taken till både privatbostäder och restauranger - en härlig syn !
Vad tror du man hittar i de flesta souvenirbutiker här i Alsace ?  Jo, just det, ministorkar...
Om man är riktigt spänstig, så kan man ta sig en tur upp till en av de många gamla borgar som omger byarna i denna del av Alsace, men vi avstår - det är långt dit upp och brant är det...
Bergsklättring lockar inte just nu så vi promenerar i stället runt här utefter huvudgatan i Ribeauville och njuter av alla de hus i olika färger som vi passerar och av alla de utsmyckningar som man är så mån om just här i Alsaceområdet.
Undrar just vad denne man har tänkt sig spela - vi får dessvärre inte reda på det och det p.g.a. att han verkar lite trögstartad just denna dag...
En annan som inte gjorde så mycket väsen av sig var denne Kalle Kanin, trodde vi, för rätt var det var så började han tala till oss. En högtalare ligger gömd i korgen - vad han berättade för oss har vi dessvärre ingen aning om - han talade ju franska...
Ribeauvilles minsta hotell ?  Garanterat så, tror vi...
Vad handlar man då i Ribeauville ?  Bortsett från Alsaceviner som Riesling, Pinot Gris, Gewurztraminer, Pinot Blanc och Pinot Noir så köper besökarna bl.a. gåslever, anklever, torkad oxfilé, rökt torkad oxfilé samt en massa olika inläggningar som är helkonserverade och som säljs i stora och mindre glasburkar - allt detta smakar alltid MERA...!
MEN, glöm för guds skulle inte bort att besöka denna affär, som du finner på vänster sida bygatan när du är på väg uppför densamma...
...för här saluförs de mest fantastiska bakverk vi någonsin tidigare skådat - ett sant nöje är det att handla här och det har vi gjort många gånger tidigare och så även denna dag !

I morgon är det måndag den 20/4 och då lämnar vi Ribeauville för denna gången och styr kosan upp till byn Minheim, med en av Tysklands allra bästa ställplatser, i mellersta Moseldalen och dit är det bara 251 km. Väderprognosen berättar att det kommer att bli lika fint väder där som här i Alsace området och det ända fram till fredag - det glädjer oss för då ska det bli långa och härliga cykelturer utefter floden Mosel.
Mer om detta följer senare - till dess, må så gott !